کافئین چگونه شما را بیدار می کند؟

1
894

کافئین یک ماده شیمیایی تلخ مزه است که مربوط به بازهای اسید نوکلئیک آدنین و گوانین است.

این ترکیب که توسط طیف وسیعی از گیاهان برای جلوگیری از مصرف برگ‌ها یا دانه‌های حیوانات گیاه‌خوار تولید می‌شود، به‌طور طعنه آمیزی توسط ما انسان‌ها به دلیل طعم آن مورد قدردانی قرار می‌گیرد، البته به تأثیر آن به عنوان یک محرک نیز اشاره نمی‌کنیم.

در واقع، کافئین پرمصرف‌ترین ماده روان‌گردان در سراسر جهان است، به طوری که از هر پنج بزرگسال، چهار نفر این ترکیب را به شکل نوشیدنی‌های گرم یا سرد مانند قهوه، چای یا نوشابه مصرف می‌کنند که اغلب برای جلوگیری از خواب‌آلودگی است.

به عبارت ساده، این تحریک به لطف شباهت کافئین به ماده شیمیایی که ما برای کاهش سرعت شلیک اعصاب تولید می کنیم، رخ می دهد. با مداخله در اثر کند کننده آن ماده شیمیایی بر روی مغز، نورون‌های ما در جایی فعال می‌مانند که در غیر این صورت در حال انقباض بودند و یک واکنش زنجیره‌ای را ایجاد می‌کنند که می‌تواند پاسخ «جنگ یا گریز» را در سراسر بدن افزایش دهد.

چرا گاهی اوقات احساس خواب آلودگی می کنید؟

خواب شامل ترکیبی پیچیده از عملکردهای بیولوژیکی است که می‌توانست مدت‌ها قبل از اینکه حیوانات حتی مغز داشته باشند، تکامل یافته باشد.

با این حال، برای کسانی که دارای سیستم عصبی هستند، یک بخش مهم از پایان روز، تجمع تدریجی ترکیبی به نام آدنوزین است.

همانطور که بدن ما کار می کند، این ترکیب در بافت های مغز جمع می شود و در گیرنده های غشای سلول های عصبی خاص قفل می شود و سرعت حرکت آنها را کاهش می دهد.

برخی از این اعصاب با عملکرد ماهیچه‌ها مرتبط هستند و در نتیجه احساس سنگینی و بی‌حالی با گذشت ساعت‌ها ایجاد می‌شود. همچنین اثر گشاد شدن رگ‌های خونی برای اطمینان از اینکه مغز هنوز هم اکسیژن خوبی دریافت می‌کند وجود دارد. سایر اعصاب به مدارهایی متصل هستند که خلق و خو را مدیریت می کنند، که به توضیح اینکه چرا خستگی دقیقاً یک احساس خوشحال کننده نیست کمک می کند.

برای پاک کردن مه آدنوزین و احساس شارژ مجدد، فقط باید کار را متوقف کنیم، جایی آرام پیدا کنیم و به خواب برویم. هنگامی که از خواب بیدار می شویم، آن گیرنده ها دوباره پاک می شوند و اعصاب با ظرفیت کامل شروع به کار می کنند، حداقل تا زمانی که یک بار دیگر با آدنوزین مسدود شوند.

آیا قهوه می تواند به چربی سوزی و لاغری کمک کند؟

کافئین در اطراف این گیرنده ها باقی می ماند و باعث می شود آدنوزین دوباره به داخل سر بخورد. در عرض دو ساعت پس از قورت دادن. یک فنجان قهوه، غلظت کافئین در مغز به اوج خود می رسد و به خلق و خوی شما وزوز می دهد و به عضلات شما کمک می کند احساس کمتری داشته باشند. برای مدتی طولانی تر سنگین همچنین رگ های خونی مغز را منقبض می کند.

پس چرا کافئین باعث می شود که شما نه تنها بیدار باشید، بلکه پرانرژی شوید؟

با اجازه دادن به اعصاب خاصی در مغز برای ادامه فعالیت با سرعت نسبتاً سریع، ما در واقع به مدارهای دیگر مانند مدارهای مرتبط با غده هیپوفیز می گوییم که چیزی هیجان انگیز در حال رخ دادن است.

برای خرید انواع اسپرسوساز با قیمت مناسب کلیک کنید.

این هورمون با ترشح اپی نفرین، هورمونی که پاسخ هایی را ایجاد می کند که ممکن است در مواقع استرس یا خطر به آن نیاز داشته باشیم، پاسخ می دهد. ضربان قلب ما کمی تندتر می شود. مردمک ها گشاد می شوند. خون به سمت ماهیچه های ما هدایت می شود. و کربوهیدرات های ذخیره شده از کبد آزاد می شوند.

آیا کافئین خطرناک است؟

به طور کلی، اکثر افرادی که عادت به مصرف معادل یک تا چهار فنجان قهوه در روز دارند – حدود 400 میلی گرم کافئین در یک دوره 24 ساعته – هیچ خطر واضحی برای سلامتی خود ندارند.

در واقع، مقدار کمی کافئین ممکن است حتی چند فواید کوچک، داشته باشد. جلوگیری از بیماری قلبی کمک به ماهیچه‌ها در سوزاندن. کالری و احتمالاً افزایش شانس زندگی طولانی‌تر داشته باشد.

اما هشدار دهید: حتی یک عادت روزانه یک فنجان می تواند وابستگی فیزیکی ایجاد کند که کناره گیری را با سردرد، بی حالی و تحریک پذیری مجازات می کند.

داشتن عادتی که بیش از چند فنجان در روز باشد یا شامل اضافه کردن انبوهی از شکر یا سایر مواد افزودنی به رژیم غذایی شما باشد، می تواند به سرعت این فواید را از بین ببرد. سپس این واقعیت وجود دارد که آدنوزین در واقع به بدن شما کمک می کند. و شما را برای مقدار خواب لازم برای تمیز کردن مغز و ترمیم بدن آماده می کند.

برای کسانی که باردار هستند. نوشیدن هر مقدار کافئین نیز بسته به اینکه از چه کسی بخواهید. احتمال خطر دارد.

کافئین دارای دوز کشنده ای است. و مرگ و میر در غلظت های حدود 80 تا 100 میکروگرم کافئین در هر میلی لیتر خون گزارش شده. برای دریافت این مقدار کافئین نیاز به مصرف حدود 10 گرم کافئین خالص است، چیزی که به تنهایی نمی توان آن را مدیریت کرد. اما با اشکال کریستالی کافئین غلیظ به شکل پودر یا قرص که تصور می شود در گذشته در تعداد کمی از مرگ و میرهای ثبت شده نقش داشته اند، غیرقابل تصور است.

پس از آن یا دو لیوان صبحانه آب بیداری لذت ببرید و شاید کمی زودتر به رختخواب بروید تا از خواب و کافئین حداکثر استفاده را ببرید.

همه توضیح‌دهنده‌ها توسط بررسی‌کننده‌های واقعیت مشخص می‌شوند که در زمان انتشار صحیح و مرتبط باشند. ممکن است متن و تصاویر به عنوان یک تصمیم ویرایشی برای به روز نگه داشتن اطلاعات تغییر، حذف یا اضافه شوند.

منبع

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید