قهوه اتیوپی سیدامو و خصوصیاتی که باید بدانید

0
661

قهوه اتیوپی سیدامو یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین دانه های قهوه اتیوپی است. اتیوپی یکی از برترین کشورهای تولید کننده قهوه در جهان است. سیدامو یکی از پربارترین مناطق در حال رشد در اتیوپی است که هر ساله حجم زیادی از قهوه عالی را ارائه می دهد.

این قهوه ممتاز دارای طعم های ویژه ی زغال اخته است که با  مزه های خامه ، خاکی و مغزدار ترکیب شده است. اگر شیرینی دوستید ، نوشیدن این قهوه را دوست خواهید داشت – چرا که قهوه اتیوپی سیدامو  به مزاغ شما آنقدر طبیعی شیرین است که نیازی به افزودن شکر نخواهید داشت! مجله آیدی در این مقاله اطلاعات مفید در مورد  محل رویش قهوه ، ویژگی های طعمی  ، و روش دم آوری قهوه اتیوپی سیدامو را برای شم فرام آورده است.

تاریخچه و خصوصیات قهوه اتیوپی سیدامو

منطقه سیدامو اغلب به عنوان زادگاه تولید قهوه در نظر گرفته می شود. دانه های قهوه اتیوپی سیدامو قرن هاست که در این منطقه رشد می کنند و به عنوان یکی از بهترین قهوه در جهان شناخته می شوند. قهوه سیدامو دارای عطر و طعم خوشمزه و پیچیده ای است.

طعم توت و نیشکربه خوبی با نوشیدن اولین جرعه قهوه سیدامو روی زبان می ماند. قهوه سیدامو به دلیل رایحه گل و شیرینی معروف است. با چنین مشخصات عطر و طعم اغوا کننده و تاریخچه افتخارآمیز ، روشن است که چرا ما قهوه سیدامو را بعنوان نوشیدنی لذیذ خود انتخاب کردیم!

قهوه سیدامو کجا تولید می شود؟

سیدامو یک نام تجاری عربیکا از قسمت جنوب غربی اتیوپی است. طبق منابع تاریخی این کشور زادگاه انواع Arabica عربیکاست و دارای یک سنت بسیار ریشه دار رشد و نوشیدن قهوه است. سیدامو زیر ناحیه استوایی موسمی قرار دارد.

این قسمت از کوهستان حبشه در خاک های آتشفشانی حاصلخیز فراوان است. قهوه در دامنه های مرتفع رشد می کند یا از جنگل های قهوه وحشی ناشی می شود. در اتیوپی دانه های قهوه هم از جنگل قهوه وحشی و هم از مزارع مدرن به دست می آید .

ویژگی های منحصر بفرد منطقه سیدامو

منطقه سیدامو در جنوب اتیوپی به عنوان یکی از سه منطقه قهوه تجاری اتیوپی متمایز است. تعجب آور نیست که شرایط مطلوب  از جمله ارتفاعات 1550 تا 2200 متری از سطح دریا ، باران فراوان و خاک حاصلخیز موجب رشد قهوه های های ممتاز در این منطقه شده ست منطقه سیدامو به نام گروه قومی بومی ، سیداما ، نامگذاری شده است که این منطقه را زادگاه خود می نامند. سیدامو در مسیر دره بزرگ ریفت قرار دارد و به لطف این ، حومه سیدامو سرسبز است.

چندین دریاچه آب شیرین در این ناحیه وجود دارد که آب شرب و کشاورزی را تأمین می کنند و طبیعت پرجمعیت این منطقه را تشکیل می دهند. دره بزرگ ریفت از شمالی ترین نوار اتیوپی در سراسر کنیا و تا جنوبی ترین منطقه تانزانیا امتداد دارد. این ناحیه برخی از قدیمی ترین فسیل های شناخته شده بشریت است ، که اهمیت آن را در توسعه اولیه بشریت نشان می دهد.

آب و هوای منطقه سیدامو

در حال حاضر آب و هوا در این منطقه گرمسیری ، مرطوب است. متأسفانه ، در نتیجه تغییر آب و هوا و گرم شدن کره زمین ، آب و هوای سیدامو به آرامی تغییر می کند. در واقع تغییرات آب و هوایی در این منطقه در رشد و طعم قهوه تولید شده تأثیر خواهد داشت. فقط می توانیم امیدوار باشیم که تأثیر مثبتی داشته باشد

 

شرایط مطلوب پرورش قهوه اتیوپی سیدامو

قهوه اتیوپی سیدامو در ارتفاعاتی در حدود 5000 تا 7000 فوت از سطح دریا پرورش داده می شود و بین اکتبر و ژانویه برداشت می شود. به دلیل ارتفاعات بالاتر ، رشد قهوه کند است. در حالی که این امر تولید را به تأخیر می اندازد ، اما رشد کندتر به قهوه اجازه می دهد تا مواد مغذی بیشتری را از خاک جذب کرده و مشخصات عطر و طعم پیچیده و قوی تری ایجاد کند.

 

مشخصات طعم قهوه سیدامو

قهوه اتیوپیا سیدامو با عطر و طعم کمیاب و برجسته متمایز می شود. دانه های قهوه منطقه سیدامو به دلیل میوه دهی معروف با نوعی ادویه و مرکبات معروف هستند. این دانه های به ظاهر غیر جذاب پس از برشته شدن طعم خوشمزه ای دارند. عطر و طعم آنها بسیار متعادل است.

اسیدیته ملایم میوه و شیرینی شهد، تلخی کم و عطر و طعم چشمگیر شربتی همراه با مرکبات شیرین و عطر و بوی گل … همه این ویژگی ها این قهوه را به یک تجربه حسی لذت بخش تبدیل می کند.

این قهوه به خصوص دارای عطر و طعم پیچیده ، کمی میوه ای و شکلاتی است. و همچنین مزه ملموس زغال اخته ، گیلاس شیرین ، ادویه جات ترشی جات و شیرینی نیشکر همراه با طعم ماندگاری  است.

قهوه اتیوپی سیدامو را همراه با چه چیزی سرو کنیم؟

به عنوان یک قاعده کلی، قهوه های آفریقایی بسیار خوب با میوه ها جفت می شوند. همانطور که میدانید سیدامو یکی از بهترین قهوه های جهان است. سیدامو دارای مشخصات طعمی مشابه یرگاچف محبوب است که دارای رنگ و بوی توت وحشی و مرکبات لیمویی است.

از آنجا که سیدامو دارای شیرینی طبیعی منحصر بفردی است پیشنهاد ما این است که این قهوه را با کیک های میوه ای مانند چیزکیک لیمو ، کلوچه های زغال اخته و تمشک جفت کنید. اگرچه قهوه سیدامو را میتوان با با تنقلات شور مانند چیپس سیب زمینی ترد و چوب شور سرو کرد .

چه چیزی قهوه سیدامو را خاصتر میکند

قهوه اتیوپی سیدامو ارگانیک و باشکوه که از خاک های آتشفشانی نشات گرفته و با استفاده از روش های کشاورزی دارای گواهی آلی سنتی رشد میکند. بسیاری می گویند که قدرت قهوه های سیدامو  در تنوع طعم هایش  نهفته است. بسیاری از اقلیم های آب و هوایی و انواع مختلف خاک منجر به تفاوت چشمگیر سیدامو در  شهر به شهر می شود.

اما در میان تمام قهوه های سیدامو یک پیچیدگی عمیق وجود دارد که بسیاری آن را ناشی از تنوع انواع محلی بومی قهوه  می دانند. این تنوع می توانند از شهری به شهر دیگر و حتی مزرعه ای به مزرعه دیگر متفاوت باشند که در آن هر کشاورز ممکن است بیش از یک نوع منحصر به فرد قهوه داشته باشد .

روش توصیه شده دم آوری

این قهوه بسیار متنوع است و برای هر روش دم آوری بسیار عالی است. به دلیل کیفیت ارگانولپتیک این قهوه به عنوان یک فنجان قهوه سیاه و بدون هیچ گونه افزودنی سرو می شود. به همان اندازه نتایج خوبی از دم کردن آن به دو روش سنتی و جایگزین بدست می آید.

قهوه ساز سایفون همچنین کیفیت دانه های قهوه را افزایش میدهد. قهوه ساز Aeroress رایحه شگفت انگیزی از این قهوه را به نمایش می گذارد. دم کردن قهوه سیدامو درفرنچ پرس فرانسه طعم و عطر اصلی این قهوه را حفظ  میکند.

چرا ما قهوه اتویوپی سیدامو را توصیه می کنیم؟

  • از کشوری که محل تولد انواع عربیکا است، منشأ می گیرد
  • به دلیل داشتن طعم عالی به خوبی شناخته شده است
  • بهترین قهوه فرآوری شده اتیوپی است
  • دارای عطر و طعم منحصربفرد است
  • طعم منحصر به فرد ، شکلاتی و میوه ای دارد
  • با عطر زیبا و غنی متمایز می شود
  • دارای اسیدیته کمی اما متمایز و دلپذیر است

اگر میخواهید عطر و بویی نفیس و پیچیده از گل ، عسل ، میوه های مختلف  قهوه سیدامو  احساس چشایی و بویایی شما را  متحیر کند.

مطالب مرتبط

منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید