یک بار برای همیشه: چای یا قهوه؟

0
860

چای یا قهوه؟

این مسئله از بزرگترین نبرد های میان طرفداران این دو نوشیدنی محبوب است؛ چای در مقابل قهوه! هر دو طرف با تعصب اصرار دارند که نوشیدنی انتخابیشان برای سلامتی بهتر است 🙂

در این سری از مقالات چای حمید با تحقیقاتی که تقریبا روزانه در مقالات علمی انجام می شود، مزایای هر دو نوشیدنی ذکر شده را بیان می کنیم.

مزایای چای برای سلامتی

این ماده شگفت انگیز یک نوشیدنی لذت بخش است که در دو نوع اصلی وجود دارد: چای های اصلی و چای های گیاهی. چای واقعی با استفاده از برگ گیاه چای Camellia sinensis ساخته می شود. گیاهی از برگ ها، گل ها و ریشه های هزاران گیاه، گیاهان و ادویه ها استفاده می شود.

نقش چایی در سلامتی

چای می تواند طعم و مزه خالص و یا گل و گیاه و هوا را با توجه به تنوع یکی از مزایای استفاده از چای که اغلب مزایای آن در مقایسه با قهوه است، گزینه های طعمی گسترده ای است.

دفع رادیکال های آزاد

رادیکال های آزاد ترکیباتی هستند که می توانند بیماری های قلبی عروقی و حتی سرطان را ایجاد کنند. آنها می توانند خطوط و چین و چروک و همچنین پوست خشک را توسعه دهند. این آسیب به سلول ها و پروسه های سلولی، باعث کاهش سریع و مشکلات بهداشتی می شود.

علل اصلی رادیکال های آزاد عبارتند از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر، مصرف الکل، سیگار کشیدن، رژیم های ناسالم و آلودگی محیط زیست. آنتی اکسیدان چای کمک می کند تا رادیکال های آزاد را از بین ببرد.

آنتی اکسیدان ها مانند جارو در برابر رادیکال های آزاد عمل می کنند و باعث از بین بردن رادیکال های آزاد و نوسازی سلول های تخریب شده، می شوند.

چای شامل آنتی اکسیدان هایی که در قهوه یافت نمی شود. چای حاوی پلی فنول ها، تانن ها و کاتچین ها است که با بسیاری از مزایای بهداشت مرتبط شده اند.

سلامت قلب

مصرف کنندگان چای معمولی خطر ابتلا به سکته مغزی و بیماری قلبی کمــتـری دارند. چای باعث کاهش فشار خون بالا و کاهش التهاب در عروق خونی می شود. مصرف منظم چای همچنین می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

سلامت مغز

چای با سلامت مغز و جلوگیری از بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون ارتباط نزدیکی دارد. مصرف کنندگان چای که به طور منظم چند فنجان چای در روز مصرف می کنند، دارای سطوح پایینتری از اختلالات روانی هستند.

یک مطالعه منتشر شده در Phytoosophy بالینی آمریکایی اثرات مصرف چای سیاه را بر روی 32 فرد بررسی کرد. محققان دریافتند که چای سیاه تاثیر قابل توجهی در کاهش اختلال شناختی دارد.

شرکت کنندگان که چای سیاه نیز مصرف می کردند، زمان های واکنش سریعتر و یادآوری حافظه بهتر را نشان داد.

سلامت گوارشی

چای باعث بهبود پروسه های گوارش، کمک به کاهش ناراحتی معده، حالت تهوع و بیماری های گوارشی می شود.

یک مطالعه نشان داد که چای باعث تقویت باکتری های سالم روده می شود، در حالی که از بین بردن باکتری های بد که می تواند سالمونلا و زخم معده را باعث شود .

چای همچنین دارای خواص ضد اسهال است که می تواند به تشویق حرکات روده خوب و درمان اسهال کمک کند. برخی از چای های گیاهی مانند چای زنجبیل برای جلوگیری از احساس تهوع کمک می کنند.

پیشگیری از سرطان

چای ممکن است برای جلوگیری از انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان پروستات، سرطان پوست و سرطان سینه کمک کند. موسسه ملی سرطان مطالعات متعددی را بررسی می کند تا اثر چای بر سلول های سرطانی را بررسی کند. بسیاری از این مطالعات نشان داده اند که چای سبب مهار رشد تومورها و تولید مثل سلول های سرطانی می شود!

کاهش وزن

یکی از مزایای شناخته شده سلامت چای، توانایی آن در سرعت بخشیدن به کاهش وزن است. مکمل های چای سبز در صنعت کاهش وزن معروف هستند. چای سیاه همچنین به دلیل غلظت بالای EGCG عامل کاهش وزن است. این کاتچین چای سبب افزایش دمای بدن و ایجاد سوزاندن چربی سریع می شود. EGCG همچنین بدن را ترغیب می کند تا میزان ذخایر چربی را کاهش داده و عملکرد ورزشی را بهبود بخشد.

انرژی را افزایش می دهد

چای سیاه می تواند به تقویت سطح انرژی کمک کند تا روزتان را پرانرژی شروع کنید یا شما را در بعد از ظهر سرحال بیاورد! چایی حاوی کافئین کمتر از یک فنجان قهوه استاندارد است، اما دارای ترکیبات دیگری است که اثرات افزایش انرژی آن را به حداکثر می رساند. چای حاوی اسید آمینه به نام L-theanine است. این اسید آمینه باعث انقباض سریع کافئین می شود و موجب تقویت انرژی بیشتر و پایدار می شود.

نسکافه چیست؟ طرز تهیه نسکافه

تقویت سیستم ایمنی

چای حاوی مقدار زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی است که از پروتئین های ایمنی حمایت می کنند. چای سیاه می تواند باعث افزایش تولید مثل گلبول های سفید خون شود که از باکتری ها و ویروس های مهاجم مبارزه می کند.

ترکیبات ضد التهابی تسکین دهنده نیز به کاهش درد گلودرد کمک می کند. بعضی از انواع چای که از جمله چای های گیاهی مانند اکالیپتوس به عنوان ضد انعطاف پذیری عمل می کنند تا مخاطی را در راه های هوایی از بین ببرند و باعث بهبود تنفس شوند.


معایب چای برای سلامتی

چای اگر در مقادیر متوسط ​​مصرف شود عوارض جانبی بسیار کمی دارد. چای های واقعی حاوی کافئین می توانند در افراد دارای حساسیت به کافئین واکنش های نامطلوب داشته باشند.

نوشیدن؛مقدار زیادی چای همچنین می تواند منجر به سرگیجه، حالت تهوع و ضربان قلب نامنظم شود.

چای سیاه دارای پلی فنولهای شناخته شده؛به عنوان تانن ها است. اینها معمولا در شکلات و شراب نیز یافت می شود. تانن ها ممکن است جذب آهن را مهار کنند. یک مطالعه نشان داد که نوشیدن چای در هنگام غذا منجر به کاهش 62 درصدی جذب آهن می شود. اگر کمبود آهن دارید، قبل از مصرف چای، با پزشک خود مشورت کنید.


مزایای قهوه برای سلامتی

مانند چای، قهوه حاوی آنتی اکسیدان ها است که به پیشگیری از سرطان، دیابت و بیماری های قلبی مرتبط است. قهوه از دانه گیاه قهوه درست شده؛و چندین نقاط قوت مختلف قرار دارد. به طور کلی، قهوه با طعم و مزه کاملتری است.

کافئین بیشتری دارد

قهوه و کافئین

قهوه مقدار کافئین بیشتری نسبت به چای دارد. فنجان قهوه معمولی حاوی 200 میلی گرم کافئین است. در مقایسه چای سیاه حاوی 60 میلی گرم، چای سبز حاوی 36 میلی گرم و چای سفید تنها 25 میلی گرم کافئین است. چای گیاهی به طور طبیعی بدون کافئین است. محتوای کافئین بالاتر قهوه، انتخاب طبیعی برای افزایش انرژی و شروع روز است.

همه چیز درمورد کافئین قهوه

ممکن است از مرگ زودرس جلوگیری شود

یک مطالعه اخیر در دانشگاه هاروارد نشان داد که نوشیدن قهوه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. محققان سه مطالعه در حال انجام شامل بیش از 200،000 شرکت کننده را مورد بررسی قرار دادند. محققان دریافته اند که نوشیدن 3 تا 5 فنجان قهوه در روز به کاهش خطر بیماری های قلبی، بیماری های عصبی و خودکشی کمک می کند، عاشقان قهوه می توانند از داشتنش لذت ببرند، هر فنجان گرم می تواند به حفظ سلامت کلی و جلوگیری از مرگ ناشی از بیماریشان کمک کند!


معایت قهوه برای سلامتی

حساسیت کافئین

کافئین یک محرک است که می تواند منجر به احساس هیجان و اضطراب در هنگام مصرف در مقادیر زیاد شود. قهوه همچنین می تواند موجب افزایش فشار خون شود و ممکن است با بیماری های قلبی ارتباط داشته باشد که در طول دوره زمانی زیاد مصرف می شود. کافئین همچنین یک نوع دیورتیک است که می تواند هنگام مصرف در مقادیر زیاد یا نامنظم باشد.

8 فواید اصلی نوشیدن اسپرسو برای سلامتی

می تواند کلسترول را افزایش دهد

قهوه بدون فیلتر مانند espresso حاوی مواد طبیعی است که ممکن است کلسترول بد را به کلسترول LDL افزایش دهد. یکی از مطالعات منتشر شده؛در “آترواسکلروز و ترومبوز” اثرات قهوه نامنطفه شده؛در 64 فرد سالم را مورد بررسی قرار داد. شرکت کنندگان که قهوه نوشیدنی نوشیدند، میزان بالای کلسترول LDL را نسبت به گروه پلاسبو که هیچ قهوه ای مصرف نکردند، تجربه کرد. اگر در معرض خطر کلسترول هستید، قبل از مصرف قهوه نوشیدنی با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر از چای اسیدی است

قهوه ترکیبات اسیدی بیشتری نسبت به گزینه چای دارد. اسید بیش از حد می تواند باعث ناراحتی معده و مشکلات گوارشی در افراد خاص شود. برای جلوگیری از این عوارض جانبی منفی، مصرف قهوه را به حداقل برسانید.


برنده: بستگی دارد!

مزایای سلامتی چای در مقابل قهوه متفاوت است و هر دو سلامتی را به انسان ارائه می دهند. بهترین برای شما به سلیقه و ضائقه شما بستگی دارد.

اگر می خواهید وزن کم کنید، چای سیاه (یا چای سبز!) بهتر از قهوه است.

اگر شما نیاز به انرژی بالا برای ادامه زندگی دارید، قهوه دارای کافئین برنده روشن موضوع است.

هر دو چای و قهوه با تحقیقات گسترده ای نشان میدهند؛که توانایی آنها برای جلوگیری از بیماری های قلبی، دیابت و بالقوه سرطان است.

چای، اگر شما در حال تلاش برای کاهش مصرف کافئین خود هستید، جایگزین خوبی برای قهوه است. استفاده بیش از حد قهوه خودش ماجرایی تازه برای شما درست میکند پس نیاز است که سطح مثرف کافئین تان را کنترل کنید.

جایگزین کردن یک یا دو فنجان قهوه هر روز با چای می تواند باعث کاهش مصرف کلی کافئین شود.

منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید