Home راهنمای خرید قهوه ویتنامی و طرز تهیه آن

قهوه ویتنامی و طرز تهیه آن

1

قهوه ویتنامی

قهوه ویتنامی دارای طعم تلخ قوی است و قهوه معمولا به روش دم کردن قطره ای آماده می شود و برای این کار از فیلترهای فلزی استفاده می شود ویتنام دومین تولید کننده بزرگ قهوه در جهان است قهوه قسمت عظیمی از زندگی روزمره این کشور را تشکیل می دهد .

فرانسوی ها در قرن نوزدهم قهوه را به ویتنام آوردند و پس از جنگ ویتنام ، دولت برنامه گسترده تولید قهوه را ایجاد کرد در دهه 1990 ویتنام در تولید قهوه شروع به کار کرد و امروز ویتنام بیش از 1.73 میلیون تن قهوه در سال تولید می کند.

ویتنام دومین صادر کننده بزرگ قهوه در جهان است ، اما در ویتنام دانه های قهوه تقریبا همیشه روبوستا هستند ، که در درجه اول در ویتنام کشت می شود روبوستا دارای دو برابر کافئین قوی تر ، با طعم ماندگار ضخیم و اسیدیته کم است طعم قوی ، دم کرده ضخیم تر و دانه های کاملاً برشته شده ، طعم متمایز و متفاوتی را ایجاد می کند. قهوه روبوستا 97 درصد قهوه تولید شده در ویتنام را تشکیل می دهد.

ویتنام یکی از تولید‌کننده‌ های بزرگ قهوه در دنیا به‌ شمار می‌رود و این جایگاه بیشتر به حجم تولید قهوه در این کشور برمی‌گردد تا کیفیت قهوه‌ی تولیدی.

مشخصات

  • نوع: روبوستا (97 درصد)
  • اسیدیته: پایین
  • عطر: کم
  • طعم: تلخ
  • درصد برشته شدن: دارک رست
  • کافئین: بالا

دانه قهوه روبوستا ویتنام با اسیدیته پایین طعم بسیار تلخی دارد. به دلیل طعم قوی این قهوه از آن برای درست کردن قهوه فوری استفاده می شود.  درصد برشته شدن این قهوه نیز دارک رست است و دارای مقدار زیادی کافئین می باشد.

قهوه به طور معمول در ارتفاعات معتدل مرکزی کشور با استفاده از خاک (آتشفشانی) کشت می شود ، که برای رشد قهوه عالی است.

روش تهیه

در ویتنام قهوه معمولا به روش دم کردن قطره ای آماده و برای این کار از فیلترهای فلزی استفاده می شود. (قهوه به طور سنتی با استفاده از یک فین (phin )، که از یک فنجان کوچک، یک محفظه فیلتر و یک درب تشکیل می شود) دم می شود. به این صورت که قهوه ساز قطره ای را روی فنجان قرار داده، پودر قهوه را داخل آن می ریزند، سپس فیلتر فلزی را روی آن می گذارند و آب را به  قهوه اضافه می کنند.

ویتنامی ها برای تهیه قهوه از روبوستای دارک رست استفاده می کنند روبوستا نسبتاً تلخ است و قند و چربی آن بسیار کم است و برای متعادل کردن طعم قهوه از افزودنی های مختلف همچون کره، نمک، شکر، عصاره برنج و سایر عطر و طعم دهنده ها از جمله معطر کننده های وانیلی یا فندقی استفاده می کنند.

مناطق حاصلخیز ویتنام و برداشت محصول

حدود 45% از قهوه‌ ی تولیدی کشور ویتنام در ایالت “داک لاک” تولید و برداشت می‌شود دو ایالت “لام دونگ”و “جیا لای” نیز 40% از قهوه‌ ی این کشور را تولید می‌کنند. خاک آتشفشانی و حاصلخیز ویتنام برای کشت قهوه بسیار مساعد است . در سال‌های اخیر این کشور در تلاش است تا تولید قهوه‌ی عربیکای خود را افزایش بدهد.

برداشت محصول

برداشت روبوستا در ویتنام معمولاً به شیوه‌ی سنتی و به دست نیروی انسانی انجام می‌گیرد. کشاورزان که پیش از این دانه‌های رسیده و نرسیده را یکجا برداشت می‌کردند، حالا، با افزایش آگاهی از کیفیت محصول نهایی، تلاش می‌کنند تنها دانه‌های رسیده را برداشت کنند. معمول‌ترین شیوه‌ی فرآوری روبوستای ویتنامی روش خشک یا طبیعی است.

در این روش دانه‌های قهوه در آفتاب یا با تجهیزات صنعتی خشک می‌شوند. سپس در کیسه‌ های پلاستیکی بسته‌بندی و برای فروش انبار می‌شوند. برخی از تولیدکننده‌ های بزرگ، مشابه آن‌چه در امریکای مرکزی اتفاق می‌افتد، فرآیند شستشو را نیز به سیستم تولید خود اضافه کرده‌اند.

اگر آفتاب لازم برای خشک شدن دانه‌ها فراهم نباشد و کشاورزان از تجهیزات خشک‌ کن برخوردار نباشند، فرآوری قهوه به مشکل می‌خورد و کیفیت دانه‌ها پایین می‌آید. همین امر موجب شده که قهوه‌ی روبوستای صادراتی معمولاً از کیفیت یکپارچه‌ ای برخوردار نباشد.

مواد لازم :

برای دم کردن این قهوه به قهوه برشته شده ، آب ، شیر تغلیظ شده و یک phin (فیلتر قهوه ویتنامی) نیاز دارید.

  • 1 قاشق غذاخوری قهوه
  • شیر تغلیظ شده( شیر همراه با عسل)
  • آب جوش( به مقدار نیاز )
  • چند تکه یخ

برای تهیه این قهوه از شیر تغلیظ شده (شیر عسل) برای ایجاد طعم ملایم تر و آرامتر استفاده می شود.

طرز تهیه قهوه ویتنامی

قهوه ویتنامی به طور سنتی با استفاده از یک فین – یک فنجان کوچک فلزی که روی لیوان یا فنجانی قرار می گیرد دم می شود و  یک قهوه کوچک و قوی تهیه می کند که شبیه اسپرسوی غلیظ و کافئین دار است.

ابتدا لیوان مورد نظر را با آب گرم کنید. سپس شیر تغلیظ شده را به فنجان‌ اضافه کنید. قهوه ساز (فین) را روی لیوان قرار داده. و قهوه را درون فیلتر آن بریزید و سطح آن را صاف می کنید.

آب داغ را به فیلتر اضافه کنید

آب داغ (با دمای حدود 90 تا 100 درجه) را به قهوه ساز اضافه کنید. و سپس درب اصلی را روی فیلتر قرار دهید تا قهوه آماده شود.

بعد از 10 دقیقه قهوه آماده است و میتوانید با اضافه کردن چند تکه یخ قهوه را نوش جان کنید.

(بخاطر استفاده از شیر عسل دیگر نیازی به استفاده از شیرین کننده ندارید.)

ویدیو زیر این روش را به صورت تصویری نشان میدهد.

 

قهوه ویتنامی خواص بسیاری نیز دارد از جمله

  • سبب افزایش انرژی و هوشیاری می شود
  • خاصیت چربی سوزی دارد و به کاهش وزن کمک می کند
  • موجب بهبود عملکرد فیزیکی بدن می شود
  •  خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد.
  •   ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد
  •   در سلامت کبد، کاهش علائم افسردگی و بهبود روحیه تاثیر گذار است
  •  خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و به پیشگیری از انواع سرطان کمک می کند
  • باعث کاهش خطر بروز سکته و افزایش طول عمر می شود

مطالب مرتبط

منبع

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

خروج از نسخه موبایل