Home دانستنی ها موکاپات و کار با آن

موکاپات و کار با آن

0

موکاپات چیست؟آیا کار با آن سخت است؟

خب تو این مطلب می خواییم طرز تهیه اسپرسو با موکاپات رو به زبان ساده براتون بیان کنیم.

اگر این پست رو دارین می خونین، احتمالا یه موکاپات عالی خریدین و هر چه سریعتر می خواین اولین اسپرسو خونگی تونو آماده کنین؛ بنابراین جاداره ورود شما رو به جامعه موکاپات دارها تبریک بگیم. معمولا به موازات خرید موکاپات، علاقمندان قهوه به سمت خرید دستگاه اسپرسوساز میشن، ما در یک مقاله کامل، انواع دستگاه های اسپرسوساز و راهنمای خرید رو تشریح کردیم.

موکاپات چیست؟

موکاپات یه ابزار خونگی برای تهیه اسپرسو هست، این وسیله کار شما رو برای تهیه اسپرسو راه میندازه اما نباید انتظار داشته باشین همون اسپرسوی خامه نارنجی خوشگل دستگاه‌ اسپرسوساز رو به شما بده، با این‌حال قطعاً از داشتن اون پشیمون نمی شین و مطمئناً به‌زودی جای خودشو در جهیزیه خانم‌ها باز می کنه. اکثر خانواده‌های اروپایی و آمریکایی از موکاپات روزانه برای تهیه قهوه استفاده می‌کنن. موکاپات در واقع یک وسیله با قیمت مناسب برای تهیه اسپرسو در خانه و محل کار هست.

تکنولوژی به‌ کاررفته در موکاپات

موکاپات از یه سیستم جالب برای گرفتن اسپرسو استفاده می کنه. همونطور که می دونین، اسپرسو به روش عبور آب داغ با فشار زیاد از بین ذرات قهوه فشرده‌ شده، تهیه میشه.

برای اینکه بتونن اسپرسو رو در منزل تهیه کننن، از جریان فشار آب جوش استفاده کردن، یعنی از همون تکنولوژی که در دیگ‌های بخار برای راه‌اندازی قطارهای اولیه استفاده می‌شد. همونطور که می دونین آب مثلِ سایر مایعات در اثر گرما افزایش حجم پیدا می کنه. مولکول‌های آب با سرعت به هر طرف می‌جهن و به فضای بیشتری جهت پخش و گسترش نیاز پیدا می‌کنن. این افزایش حجم آب می تونه نیروی موردنیازبرای حرکت قطارها رو تامین کنه.

برای خرید انواع اکسسوری اسپرسوساز اینجا کلیک کنید.

تاریخچه موکاپات

لوئیجی دو پونتی در سال ۱۹۳۳ از این خاصیت شگفت انگیز آب برای تهیه اسپرسو استفاده کرد. اون سیستمی رو به کار گرفت که در یک فضای قوری مانند به کمک گرما، آب رو با فشار از بین ذرات قهوه عبور میده و عصاره قهوه رو در قسمت بالای قوری خالی می کنه. این طراح هنرمند موکاپات رو برای شرکت ایتالیایی آلفانسو بیالتی به ثبت رسوند و اینطور شد که برند بیالتی برند مطرح موکاپات شد. موکاپات هایی که امروزه در بازار با قیمت های متوسط وجود دارن اکثرا طرح بیالتی بوده و تولید شرکت بیالتی نیستن.

از چه اجزایی تشکیل شده؟

اجزای موکاپات به شرح زیر هست، ما از یک تصویر برای نمایش کامل بخش ها استفاده کردیم و هر بخش رو توضیح دادیم.

  1. درب موکاپات که باید هنگام تهیه اسپرسو بسته باشه تا قهوه به اطراف پخش نشه
  2. قسمت خروجی اسپرسو و سرریز شدن داخل محفظه اسپرسو
  3. لوله ای که عصاره قهوه یا اسپرسو رو از محفظه قهوه به محفظه اسپرسو هدایت میکنه
  4. محفظه نگهدارنده اسپرسو خروجی
  5. دسته موکاپات
  6. پودر قهوه اسپرسو
  7. لوله انتقال دهنده آب جوش به محفظه پودر قهوه فشرده‌شده اسپرسو
  8. آب
  9. محفظه نگهدارنده آب
  10. قسمت خروجی اسپرسو برای ریختن توی فنجون
  11. اسپرسویی که در نهایت تولید شده
  12. قسمت بالایی محفظه که آب عبوری از پودر قهوه فشرده قابل عبور بوده اما به دلیل ریز بودن سوراخ های آن، ذرات قهوه قادر به عبور نیستند.
  13. محفظه نگهدارنده پودر قهوه اسپرسو
  14. قسمت پایینی محفظه که آب جوش می تونه از اون طریق وارد قسمت پودر قهوه بشه.

اینفوگرافی تهیه اسپرسو با موکاپات

  • برای تهیه اسپرسو با موکاپات ابتدا مخزن آب موکا‌پات را تا زیر سوپاپ پر می‌کنیم.
  • مخزن قهوه موکاپات را پر کرده و قهوه را کاملا به صورت هموار درآورده، سطحش را صاف می‌کنیم. با روش موکاپات نیازی به قهوه فشرده نیست.
  • مخزن قهوه را روی مخزن آب گذاشته و قوری موکا‌پات را می‌بندیم.
  • موکا‌پات را روی شعله ملایم می‌گذاریم (بهتر است از شعله پخش کن استفاده کنیم.) تا آب کاملا داغ،و فرآیند عصاره گیری شروع شود.
  • پس از چند دقیقه عصاره قهوه از خروجی موکا‌پات خارج می‌شود. عصاره گیری را تا زمانی ادامه می‌دهیم که رنگ قهوه خروجی کاملا روشن شده و شروع به پاشش کند. موکاپات را از روی شعله برداشته و داخل فنجون اسپرسو سرو می‌کنیم.
  • برای حفظ دمای اسپرسو بهتر است از قبل فنجون سرو را گرم کنیم.

در فیلم زیر میتوانید مراحل بالا را به صورت ویدیو ببینید.

7 تا از محبوب ترین نوشیدنی اسپرسو

نکات مهم در مورد استفاده از موکاپات

  1. موکاپات ها یک دریچه اطمینان دارن. باید آب رو تا زیر قسمت دریچه اطمینان پر کنین. چونکه در فشارهای بالا اگر دریچه اطمینان درست کار نکنه.  آب نمیتونه از محفظه اسپرسو به هر دلیلی عبور کنه. امکان انفجار وجود داره. دریچه اطمینان در فشار های بالا،امکان خارج کردن آّب و رفع خطر را دارد.
  2. موکاپات ها دارای انواع گازی و برقی هستن.شما با توجه به سلیقه تون باید انتخاب کنید.
  3. سعی کنین از اجاق گازی برای تهیه قهوه با موکاپات استفاده کنین که شعله های آتش قسمت پایینی موکاپات رو گرم کنه و اطراف اونو شعله نگیره. این کارو برای امنیت بیشتر بخش دریچه اطمینان انجام میدیم.
  4. برای اینکه آب از اطراف موکاپات بیرون نزنه از یک واشر پلاستیکی برای چفت شدن قسمت بالایی و پایینی موکاپات استفاده می‌کنن، هر از چندگاهی این واشر رو چک کنین که عملکردش درست باشه و آب از کناره های اسپرسو بیرون نزنه.
  5. مخزن قهوه رو پر کنین و خیلی فشرده‌ش نکنین. برای این کار می تونین از خود محفظه نگهداری پودر قهوه بعنوان پیمانه دانه های قهوه برای آسیاب استفاده کنین.
  6. مخزن آب رو بهتره با آب داغ پر کنین (البته آبی که جوش نباشه)
  7. از قهوه ترک و قهوه فرانسه برای تهیه اسپرسو استفاده نکنین، چون نتیجه نگرفته و یا قهوه‌تون ناقص عصاره‌گیری میشه یا می‌سوزه. اگر نیاز دارید در مورد قهوه ترک بدونید یا نیاز به دانستن اطلاعاتی در مورد قهوه فرانسه دارید، این مقاله ها رو از دست ندید.

نسکافه چیست؟ طرز تهیه نسکافه

نحوه کار موکاپات

توی این ویدیو می تونید به خوبی نحوه عملکرد تهیه اسپرسو با موکاپات رو به صورت تصویری ببینین. من فکر می کنم تا اینجا به طور کامل با این دستگاه شگفت انگیز و روش کار اون آشنا شدین. با این‌حال اگر باز هم سوالی داشتین خوشحال میشیم زیر همین پست بپرسین.

برای خرید انواع اکسسوری اسپرسوساز اینجا کلیک کنید.

انواع نوشیدنی های بر پایه اسپرسو

لاته، کاپوچینو، فلت وایت، آمریکانو و… از جمله مشهورترین نوشیدنی های بر پایه اسپرسو که تفاوت اصلی‌شون توی میزان شیر فوم و فوم شیر هستش. به عنوان نمونه: برای تفاوت لته و کاپوچینو، حجم شیر لته نسبت به کاپوچینو بیش‌تره در واقع توی کاپوچینو چون حجم شیر کمتره طعم قهوه بیش‌تر احساس می‌شه.


با موکاپات میشه چه قهوه‌هایی درست کرد؟

این وسیله برای عصاره گیری قهوه و تهیه اسپرسو مناسبه.

داخل موکاپات آب داغ بریزیم یا آب سرد؟

مخزن آب رو بهتره با آب داغ (نه جوش) پر کنیم.

چه نوع پودر قهوه‌ای برای موکاپات مناسبه؟

قهوه با آسیاب متوسط. (از ترک درشت‌تر و از فرانسه نرم‎تر)


NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

خروج از نسخه موبایل