Home دانستنی ها تمپر قهوه چیست؟(Coffee Tamper)

تمپر قهوه چیست؟(Coffee Tamper)

0

تمپر قهوه و کاربرد آن

احتمالا در صنعت قهوه کلمه”تِمپ کردن” را زیاد شنیده اید.اما چقدر از اهمیت این حرکت و تِمپِر میدانید؟ اگر علاقه مند به قهوه اسپرسو باشید حتما می دانید که این قهوه خوشمزه تنها با خرید اسپرسو ساز و روشن کردن دکمه power آن درست نمی شود. هرچند که اسپرسو طی مراحلی که در دستگاه اسپرسوساز اتفاق می افتد؛ آماده می شود. اما برای درست کردن یک فنجان باکیفیت و خوشمزه از این نوشیدنی به وسایل و مراحل دیگری هم نیز می باشد.پس در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد تمپر،این دستگاه بسیار حیاتی صحبت کنیم.

یکی از مراحل مهم در تهیه یک اسپرسوی عالی فشار بر روی قهوه است. که با کمک وسیله ای به اسم تمپر (tamper) و فشار وارد شده را “تمپ کردن” می گویند. اگر می خواهید اسپرسویی عالی داشته باشید، باید یک تمپر خوب هم تهیه کنید. در این مقاله از آیدی کالا قصد داریم شما را با تمپر و کاربرد آن و راهنمای خرید تمپر قهوه آشنا کنید.

 

تمپر قهوه چیست؟

تمپر قهوه (coffee tamper) برای باریستا ها و کسانی که قهوه خور قهاری هستند؛ دستگاه بسیار مهم و حیاتی هست.به طوری که بدون تمپر،شما قهوه بسیار بی کیفیتی خواهید داشت. تمپر دستگاهی کوچک و نقشی بسیار بزرگ برای تهیه یک فنجان قهوه خوش طعم دارد.

تمپر وسیله ای ایست برای اینکه قهوه در پرتا فیلتر به قرص قهوه تبدیل شود و به صورت پخش در پرتا فیلتر باقی نماند.
این دستگاه در دست جا می شود و طراحی بسیار ساده ای دارد، درعین حال، استفاده از آن نیز آسان است.

در بخش بعدی به صورت جامع به اهمیت آن پرداخته ایم.

 

دلیل اهمیت تمپر قهوه

همانطوری که می دانید؛ باید پودر قهوه داخل پرتافیلتر فشرده شده؛ و به قرص قهوه تبدیل شود. از آن جایی که قهوه اسپرسو در این دستگاه قهوه ساز برقی با عبور پرفشار آب تقریبا جوش به دست می آید، اگر پودر قهوه به قرص قهوه تبدیل نشود، به محض ورود آب با فشار زیاد به داخل پرتافیلتر، پودر قهوه به خارج از پرتافیلتر پرتاب می شود.

که علاوه بر درست نشدن قهوه، محیط اطراف پرتافیلتر بسیار کثیف می شود. از این گذشته و دلیل مهم بعدی، این است که بدون تمپ کردن قهوه، اسپرسو شما بسیار بی کیفیت و بد طعم خواهد بود.

زیرا زمانی که پودر قهوه داخل پرتافیلتر فشرده نشود، آب از قسمتی که فشرده نشده به راحتی عبور می کند و تمام عصاره ی قهوه از آن خارج نمی شود، درنتیجه قهوه ای رقیق و آبکی خواهید داشت.

فشرده کردن پودر قهوه اهمیت زیادی دارد. علت آن، این است که هر چه پودر قهوه فشرده تر باشد، آب سخت تر از آن عبور خواهد کرد. این سخت عبور کردن موجب می شود تا عطروطعم قهوه بهتر و بیشتر وارد آب شده که درنهایت منجر به قهوه ای دلنشین، عالی و باکیفیت می شود.

 

تمپر برای چه چیزی استفاده می شود؟

علت اهمیت به کار بردن تمپر این است که این ابزار دانه های اسپرسو را کمپرس می کند. باریستاها هر بار که اسپرسو دم می کنند، پورتافیلتر قهوه ساز را با پودر قهوه پر می کنند. قبل از این که پورتافیلتر در قهوه ساز گذاشته شود، باید پودر قهوه را فشرده کرد. از تمپر برای انجام عمل فشرده سازی، استفاده می شود.

 

انواع تمپر

تمپر قهوه انواع مختلفی داشته که باید با توجه به نیاز خود بهترین نوع از آن را انتخاب و تهیه نمایید.

این دستگاه از دو قسمت دسته و سر تشکیل شده.

سر تمپرها در اشکال مختلفی موجود بوده که باید متناسب با دستگاه اسپرسوساز خود مناسب ترین آنها را انتخاب نمایید.

یک نوع آن محدب است و به دو نوع تمپر محدب امریکایی (American Curve) و تمپر محدب اروپایی (Euro Curve) تقسیم می شود که موجب می شود لبه های بیرونی پودر اسپرسو را هم صاف شود.

برای خرید تمپر از آیدی کالا کلیک کنید

نوع دیگر از تمپر ها تخت (Flat) هستند که به صورت یکنواخت بر روی پودر قهوه قرار می گیرد. تمپر شیاردار (Ripple) که خطوطی دایره ای بر روی سطح پودر ایجاد می کند تا آب بهتر توزیع و اشباع شود.

قطر سر تمپر ها بین 51 تا 59 میلی متر است که 51 میلی متر سایز دستگاه های خانگی و 59 میلی متر اغلب سایز اسپرسوسازهای صنعتی است و باید دقت کنید که سایز تمپر شما با سایز پرتافیلتر دستگاهتان یکسان باشد.

انواع سطح تمپر

انواع سطح

سطح تخت

برخی از تمپرها سطحی کاملاً صاف دارند. تمام این سطح به هنگام کمپرس پودر قهوه به یک اندازه در تماس است.

سطح محدب

این تمپرها سطحی کمی محدب دارند و برای افرادی خوب هستند که ترجیح می دهند از تمپرهای صاف استفاده نکنند. این نوع به شما کمک می کند تا لبه های بیرونی پودر اسپرسو را هم صاف کنید.
این سطح کمی نازک تر از بخش مرکزی است و به هدایت آب در دیواره های داخلی پورتافیلتر کمک می کند.

استفاده از این نوع، برای باریستاهای باتجربه مناسب است. زیرا درصورتی که نحوه عملکرد آن را به خوبی نشناسید؛ ممکن است؛ سطحی ناهموار درست کنید. و میزان فشرده شدن پودر قهوه در همه جای پورتافیلتر یکسان نشود.

تاریخچه قهوه در ایران

نیمه محدب

این نوع که به آن C-Flat میگویند؛ ترکیبی بین صاف و محدب است. لبه های این نوع کمی خمیده است. وسط آن صاف است. و موجب می شود؛ که قسمت وسط بیشتر فشرده شود.

سطح شیاردار

این نوع، خطوطی دایره ای بر روی سطح پودر ایجاد می کند تا آب بهتر توزیع و اشباع شود. این شیارها کمک می کنند تا جریان حرکت آب کنترل شود. شست و شوی این نوع کمی سخت تر است. درنهایت، اسپرسوی متفاوتی به شما نخواهد داد! این مدل طرفدار زیادی در بین قهوه دوستان ندارد.

 

نحوه استفاده صحیح از تمپر قهوه

  1. ابتدا فیلتر دستگاه را کاملاً تمیز و خشک کنید و آن را روی استند پورتافیلتر یا یک سطح محکم و صاف قرار دهید.
  2. پودر قهوه را به میزان لازم داخل فیلتر بریزید. هدف این است که یک تپه ی کوچک از قهوه در فیلتر ایجاد کنید. برای اسپرسو تک حدود 7 گرم و برای اسپرسو دوبل 14 گرم پودر لازم دارید.
  3. با انگشت خود سطح روی قهوه را صاف کنید و با یک قلم مو لبه های فیلتر را تمیز کنید.
  4. با استفاده از تمپر قهوه را بکوبید. برای کوبیدن قهوه شما باید 30 پوند (13.5 کیلوگرم) نیرو به تمپر وارد کنید و بازوی شما باید مستقیم باشد تا بتوانید نیروی مناسب و یکنواختی را به قهوه وارد کنید.
  5. درنهایت، کمی آن را روی سطح پودر قهوه حرکت دهید تا کاملاً صاف شود.

    روش تمپ کردن تصویری

اگر میخواهید استفاده درست از تمپر و اعمال فشار یکسان را یاد بگیرید.به کمی تمرین نیاز دارید. برای تست نیرو کافیست قهوه را با تمپر بکوبید و آن را دم کنید، اگر قهوه شما آبکی بود یعنی شما نیروی مناسبی را به تمپر وارد نکرده اید پس نیرو را بیشتر کنید.

در فیلم زیر میتوانید تمپ کردن استاندارد را مشاهده کنید.

برای خرید تمپر از آیدی کالا کلیک کنید

راهنمای خرید

قطر

هر دستگاه اسپرسو ساز پورتافیلتر مخصوص خود را دارد و اندازه آن ها باهم فرق دارد. درنتیجه تمپرها هم در اندازه های مختلف موجود هستند. اصولاً اندازه پورتافیلترها 58 میلی متر است؛ اما اندازه های 49، 51،53 و 57 میلی متر هم وجود دارد. تمپر خود را باید با توجه به سایز پورتافیلتر خریداری کنید.

جنس

جنس قسمت پایه تمپر در طعم و کیفیت قهوه مؤثر است. استفاده از تمپر پلاستیکی راحت است و برای کارهای فوری مناسب است. اگر تمپر از پلاستیک بی کیفیت باشد. امکان اینکه پس از مدت کمی سطح صاف خود را از دست دهد؛کمی کج شود؛  و شما هم متوجه این ناصافی نشوید؛ وجود دارد.

چون آن قدر محسوس نیست که بتوانید به راحتی با چشم آن را ببینید. علاوه بر این، چگالی پلاستیک کمتر است. به همین علت سبک تر است و ممکن است فشار مناسبی را وارد نکند. به همین دلیل، باریستاهای باتجربه بیشتر از تمپر هایی استفاده می کنند؛ که از مواد قوی تر و محکم تری مانند فلز و استیل باشند. کیفیت این مواد هم بهتر است و دیرتر خراب می شوند و بیهوده پولتان را هدر نمی کنند.

دسته

جنس دسته هم به اندازه جنس پایه آن مهم است. دو نوع دسته برای تمپر وجود دارد: دسته کالیبری و غیر کالیبری

دسته کالیبری : در این مدل، دسته تمپر مستقیماً به پایه وصل نیست. این ویژگی موجب می شود نیرویی که به تمپر وارد می کنید به میزان یکسان به پایه برسد. اغلب این مدل ها تقریباً به 14 کیلوگرم نیرو احتیاج دارند و این میزان، اندازه مناسبی محسوب می شود. بهتر است باریستاهای تازه کار از این مدل استفاده کنند.

دسته غیر کالیبری : طراحی این نوع تمپر ساده تر است و دسته و پایه مستقیماً به هم وصل هستند. استفاده از این مدل در بین باریستاهای باتجربه بیشتر است.

محصولات مرتبط


منبع

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

خروج از نسخه موبایل